showcase-feature.png
Головна Статті Балетмейстери - Балог Клара Федорівна
Балетмейстери - Балог Клара Федорівна
Головна статті
Балетмейстери
Верховинець Василь Миколайович
Авраменко Василь Кирилович
Чуперчук Ярослав Маркіянович
Василенко Кім Юхимович
Кривохижа Анатолій Михайлович
Гомон Олексій Олександрович
Похиленко Віктор Федорович
Володимир Петрик
Балог Клара Федорівна
Ластівка Дарій Григорович
Вантух Мирослав Михайлович
Малиновський Рафаїл Болеславович
Калінін Леонід Володимирович
Клоков Георгій Павлович
Сусліков Михайло Львович
Дебелий Валерій Григорович
Прокопенко Олександр Іванович
Всі сторінки
10 Балог Клара Федорівна народилася 17 липня 1928 року в місті Ужгород,багатодітній родині шевця Федора Керечаника. Вже з юності відчула Клара Федорівна нестримне бажання увійти в царство раси, царство танцю. Але тоді про це можна було тільки мріяти, тому що на навчання в Будапештському хореографічному училищі, де хотіла здобувати освіту дівчина, потрібні були великі кошти. А їх в родині Керечанина ледве вистачало на утримання сімох дітей. І все ж Клара Федорівна не зупинилася перед труднощами. Вона крадькома зазирала до Ужгородської хореографічної студії, де навчалися діти багатих. Аж одного дня дівчину помітила вчителька, і дозволила їй приходити на заняття. Після цього навчання Клари Федорівни продовжилося в учительській семінарії, яка згодом була перейменована в музично-педагогічне училище. Цей навчальний заклад давав основи знань музики, співу, танцю. Але помітну роль у долі майбутньої відомої артистки відіграв Д. Є. Задор, який у той час працював викладачем в училищі. Він навчав записувати фольклор, грати на фортепіано, диригувати хором, і це придалося Кларі Федорівні потім у творчості. Володіючи основами класичного та народного танців, Клара Федорівна в 1945 році прийшла працювати до Закарпатського ансамблю пісні і танцю. Балетмейстер В. С. Ангаров відразу ж помітив обдарованість дівчини, і К. Балог стала солісткою ансамблю. Але на цьому Клара Федорівна не зупинилась. Вона постійно вдосконалювала свої професійні здібності, вивчала різні посібники з хореографії, фахові вітчизняні та зарубіжні журнали, монографії. Ще працюючи солісткою танцювальної групи хору, К. Балог як педагог-постановник впродовж чотирьох років викладала народно-сценічний танець у Київському хореографічному училищі, де одночасно сама брала уроки класичного танцю у заслуженої артистки України Г. О. Березової. Доброю творчою і життєвою школою була співпраця з колективами Державного заслуженого академічного ансамблю України ім.. П. Вірського, Державного хору ім. Г. Верьовки, Київським театром опери і балету ім. Т. Г. Шевченка і багатьма іншими. Народне мистецтво з його багатобарвним колоритом, вічно молодою красою, численні зустрічі з носіями фольклору - це саме те, до чого линула душа Клари Федорівни Балог. Неоціненна заслуга балетмейстера-постановника Клари Балог в тому, що вона зафіксувала, записала, поставила народні твори і зберігала їх для майбутнього покоління. Головне в її методиці, стилі роботи як постановника – не лише віднайдення народного танцю, але обов'язкове збереження характеру, фольклорного колориту, музичної основи, народного одягу. До кожного нового танцю перед його постановкою балетмейстер готувала детальну описову анотацію. Цей шлях Клара Федорівна перейняла від вчителя і наставника - народного артиста СРСР П. Вірського. Таким чином були записані і поставлені такі танці, як "Раковецький кручений", ,,Бубнарський", "Чотирянка", "Бойківські забави", "Кумлуський чардаш", "Яроцька карічка", "Вівчарі на полонині", "Дробойка", "Березнянка", "Інвертіта". Клара Федорівна надзвичайно бережно ставиться до народної першооснови ганцю, зберігаючи його дух, характер, основні елементи. Разом з тим вона як творець чітко вибудовує сюжет, початок і фінал, кульмінацію твору, виразно бачить і подає його загальну картину. У багатьох її народних танцях на перший погляд прості і звичні рухи, але в них стільки краси, внутрішньої динаміки, благородства, задушевності, що загалом створюється вражаюча картина сценічного дійства. У репертуарі Клари Балог понад тридцять поставлених хореографічних творів. Нею віднайдено, вивчено та записано танцювальне мистецтво представників багатьох національностей - українців, угорців, росіян, румунів, словаків, німців та інших. У співавторстві з місцевими композиторами Клара Федорівна поставила цілу низку сучасних вокально-хореографічних композицій з широким використанням народної хореографії та музики, а саме: "Шовкова косиця", "Закарпатські орнаменти", "Свято на винограднику", "Вас вітає Верховина". Творча дружба з Павлом Вірським - взагалі ціла сторінка в біографії Клари Федорівни. Побачивши закарпатські танці у виконанні танцювальної групи в Москві, видатний маестро запросив К.Балог поставити деякі з них у Державному Національному академічному ансамблі танцю України. І сьогодні в репертуарі даного колективу - танець "Березнянка", поставлений Кларою Федорівною. Вся громадська діяльність К. Ф. Балог спрямована на захист і збагачення духовності народу. Вона неодноразово обиралась депутатом обласної ради і до сьогодні є членом президії обласного відділення Товариства "Україна", членом жюрі та одним з активних організаторів багатьох фестивалів, конкурсів та інших мистецьких акцій. У 1957 році К. Ф. Балог присвоєне почесне звання заслуженої артистки УРСР, у 1960 році вона нагороджена орденом Трудового Червоного Прапора, у 1974 році удостоєна звання народної артистки УРСР, у 1996 - одержала Почесну Відзнаку Президента України.